Direct contact? Bel: +31(0)24 3500437

Home > Order Management Systeem

Ordermanagement systeem

Wat is een Order Management Systeem (OMS)?

Order Management is het beheer van bedrijfsprocessen die verband houden met de bestellingen van goederen of diensten. Een Order Management Systeem (OMS) automatiseert en stroomlijnt de orderverwerking. Met de opkomst en groei van e-commerce hebben Order Management Systemen snel aan populariteit gewonnen: Zeker voor retailers betekent e-commerce in veel gevallen een enorme toename van het aantal orders, zij het dat deze per stuk van veel kleinere omvang zijn: Vergelijk het leveren van 3 rolconainers aan een winkel met het thuis bezorgen van bestellingen van klanten.

Een OMS biedt voortdurend up2date voorraadinformatie, orderinformatie (inclusief actuele status), leveranciers info, klantdata en inzicht in (en verwerking van) retouren en crediteringen aan klanten.

Voordelen OMS

Voordelen van een goed geïmplementeerde OMS zijn onder meer verbeterde zichtbaarheid van de verkopen, verbeterde klantenrelaties en efficiënte orderverwerking met een minimum aan vertragingen of back-orders.

Voor wie is een OMS zinvol?

Order Management is vooral zinvol voor bedrijven met complexe supply chains of grote orderaantallen. Als een retail organisatie of organisatie die alleen B2B-zaken deed ook rechtstreeks eindklanten gaat beleveren, nemen de orderaantallen vaak flink toe.

Daarnaast: aansturing één of meer DC’s, winkels, rekening houden met bezorgdatumkeuze door eindklanten, leveranciers die dropshippen, leveranciers die aanleveren ten behoeve van crossdock, evt. aansturing van derde partijen (bijv. voor digitale producten) of logistieke processen die worden geoutsourced.

Tel daarbij op dat er van alles mis kan gaan (zoals bijvoorbeeld artikelen die toch niet op voorraad zijn, of te weinig capaciteit bij pieken) en zicht houden op alle orders valt niet mee, laat staan of ze wel op de afgesproken datum (en evt. tijdvak) aankomen bij de eindklant.

Kenmerken OmniStock OMS

Een greep uit de Ordermanagement kenmerken:

  • Routeren (en splitsen) van orders naar eigen magazijn(en)/distributiecentra, winkels, dropship leveranciers en leveranciers die leveren ten behoeve van crossdocking
  • Orderimport modules, o.a. Magento, IBM Websphere (WCS)
  • Valideren bij payment providers of orderwaarde daadwerkelijk betaald is
  • Winkelportaal voor verwerking orders, afhaalorders en Click & Collect
  • Leveranciersportaal ten behoeve van dropshipp en crossdock
  • Bekijken van orders en actuele status (bijvoorbeeld voor afdeling Klantenservice)
  • Presale-module (om artikelen voor te verkopen, terwijl ze nog niet in voorraad zijn)
  • Toevoegen van extra regels aan orders
  • Annulering van orders
  • Creditering van klanten in geval van geweigerde orders (na fraude review), manco’s, annuleringen, retouren.
  • Integratie met o.a. Adyen, Ingenico, Afterpay
  • Real-time visualisatie van alle business processen (inclusief lopende issues)
  • Uitgebreide Business Intelligence via Qlik (QlikSense)
  • Integratie met kassa-systemen (o.a. Blue Retail en Vendit)
  • Geautomatiseerde communicatie met eindklanten, o.a. orderbevestigingsemails namens fysieke winkels, leverbevestigingsemails, retourontvangst-bevestigingsemails, afhaalemails (en SMS).
  • ERP integraties, o.a. met SAP, Fujitsu Glovia
  • Ondersteunning voor Edifact / EDI (Electronic Data Interchange)
  • Ondersteuning voor OCI (Open Catalog Interface)
  • Module “PickApp” voor in magazijn met daar in onder andere:
    • Intelligente orderpick-aansturing
    • Last-minute-keuze vanuit welk magazijn een order geleverd gaat worden
    • PostNL, DHL en Sandd vervoerslabels
    • Doosadvies
    • Ondersteuning voor bezorgdatumkeuze
    • Crossdocking module
    • Retourenontvangst

Cases