Direct contact? Bel: +31(0)24 3500437

HomeOrder Management Systeem

Ordermanagement systeem

Wat is een Order Management Systeem (OMS)?

Order Management is het beheer van bedrijfsprocessen die verband houden met de bestellingen van goederen of diensten. Een Order Management Systeem (OMS) automatiseert en stroomlijnt de orderverwerking. Met de opkomst en groei van e-commerce hebben Order Management Systemen snel aan populariteit gewonnen. Zeker voor retailers betekent e-commerce in veel gevallen een enorme toename van het aantal orders, zij het dat deze per stuk van veel kleinere omvang zijn. Vergelijk het leveren van 3 rolconainers aan een winkel met het thuis bezorgen van bestellingen van klanten.

Een OMS biedt voortdurend up2date voorraadinformatie, orderinformatie (inclusief actuele status), leveranciers info, klantdata en inzicht in (en verwerking van) retouren en crediteringen aan klanten.

Voor wie is een OMS zinvol?

Order Management is vooral zinvol voor bedrijven met complexe supply chains of grote orderaantallen. Als een retail organisatie of organisatie die alleen B2B-zaken deed ook rechtstreeks eindklanten gaat beleveren, nemen de orderaantallen vaak flink toe.

Daarnaast: aansturing één of meer DC’s, winkels, rekening houden met bezorgdatumkeuze door eindklanten, leveranciers die dropshippen, leveranciers die aanleveren ten behoeve van crossdock, evt. aansturing van derde partijen (bijv. voor digitale producten) of logistieke processen die worden geoutsourced.

Tel daarbij op dat er van alles mis kan gaan (zoals bijvoorbeeld artikelen die toch niet op voorraad zijn, of te weinig capaciteit bij pieken) en zicht houden op alle orders valt niet mee, laat staan of ze wel op de afgesproken datum (en evt. tijdvak) aankomen bij de eindklant.

OmniStock OMS: Headless OMS met ongekende flexibiliteit

OmniStock’s  Order Management Systeem (OMS) ondersteunt bedrijven om bestellingen te verwerken en (real-time) inzicht te krijgen in voorraden en de status van orders. De voordelen worden vooral zichtbaar bij omnichannel bedrijven met grotere orderaantallen en complexere supply chains. Denk hierbij aan combinaties van eigen magazijn(en), fysieke winkels en dropship- en crossdock-leveranciers.
In combinatie met de Smart Logistics Engine en het Fysieke Winkel Portaal ontstaat een perfecte combinatie om alle Omnichannel uitdagingen aan te gaan, zowel nu als in de toekomst.
Dit kan voor eigen winkels, maar is ook eenvoudig te implementeren voor bijvoorbeeld franchisenemers of dealers. 

USP's van OmniStock OMS

  • SAAS-oplossing

    Software as a Service - maandelijks abonnement. Geen grote voorinvestering en maandelijks opzegbaar

  • Headless

    Makkelijk integreerbaar in bestaande systemen dmv API’s

  • Snelle implementatie

    Up & running tussen 2 - 12 weken

  • Schaalbaar

    Schaalbaar van 5-2.000 winkels en van 100 tot 50.000 orders per dag. Starten kan al met enkele winkels en één magazijn of leverancier

  • Modulair uit te breiden

    Werkt naadloos samen met de Smart Logistics Engine en het Fysieke Winkel Portaal

  • Efficiënt en effectief

    Systeem verhoogt productiviteit en lost veel voorkomende problemen zelf op

  • Business intelligence

    Realtime visualisatie van alle business processen (inclusief lopende issues). Dashboards, reporten en eenvoudig samenstellen van periodieke mails 

Kenmerken OmniStock OMS

Een greep uit de Ordermanagement kenmerken:

Het Order Management Systeem werkt ook samen met de module PickApp. Deze laatste module is ook stand-alone in combinatie met een WMS-systeem of ander OMS-systeem te gebruiken.

  • Routeren (en splitsen) van orders naar eigen magazijn(en)/distributiecentra, winkels, dropship leveranciers en leveranciers die leveren ten behoeve van crossdocking
  • Orderimport modules, o.a. Magento, IBM Websphere (WCS)
  • Valideren bij payment providers of orderwaarde daadwerkelijk betaald is
  • Winkelportaal voor verwerking orders, afhaalorders en Click & Collect. 
  • Beheer van openingstijden (en afwijkende openingstijden) door winkels via het winkelportaal.
  • Leveranciersportaal ten behoeve van dropshipp en crossdock
  • Bekijken van orders en actuele status (bijvoorbeeld voor afdeling Klantenservice)
  • Presale-module (om artikelen voor te verkopen, terwijl ze nog niet in voorraad zijn)
  • Toevoegen van extra regels aan orders
  • Annulering van orders
  • Creditering van klanten in geval van geweigerde orders (na fraude review), manco’s, annuleringen, retouren.
  • Integratie met o.a. Adyen, Ingenico, Afterpay
  • Real-time visualisatie van alle business processen (inclusief lopende issues)
  • Uitgebreide Business Intelligence via Qlik (QlikSense)
  • Integratie met kassa-systemen (o.a. Blue Retail en Vendit)
  • Geautomatiseerde communicatie met eindklanten, o.a. orderbevestigingsemails namens fysieke winkels, leverbevestigingsemails, retourontvangst-bevestigingsemails, afhaalemails (en SMS).
  • ERP integraties, o.a. met SAP, Fujitsu Glovia
  • Ondersteunning voor Edifact / EDI (Electronic Data Interchange)
  • Ondersteuning voor OCI (Open Catalog Interface)
  • Module “PickApp” om orders snel en efficient te verwerken in het magazijn (of magazijnen). Met daar in  onder andere:
    • Intelligente orderpick-aansturing
    • Last-minute-keuze vanuit welk magazijn een order geleverd gaat worden
    • PostNL, DHL en DPD vervoerslabels
    • Doosadvies
    • Ondersteuning voor bezorgdatumkeuze
    • Crossdocking module
    • Retourenontvangst

Cases