Direct contact? Bel: +31(0)24 3500437

Home > Product Informatie Management

PIM - Product Informatie Management systeem

Wat is een Product Informatie Management systeem (PIM)?

Product Informatie Management software richt zich op het ondersteunen van het verkoop- of service-proces door het centraal verwerken en ter beschikking stellen van productinformatie. Een PIM vervangt in veel gevallen een verscheidenheid aan artikeldata welke binnen allerlei afdelingen van organisaties (op niet-uniforme wijze) wordt bijgehouden in bijvoorbeeld Excel, losse databases of product sheets.

Een PIM beschikt minimaal over import- en transformatiemogelijkheden, export van product- en categorie-gegevens in verschillende formaten, synchronisatiemogelijkheden met andere systemen, integratie van verschillende vormen van content (bijvoorbeeld koppeling met afbeeldingen en documenten) en content validatie. Daarnaast zijn veel voorkomende features lokaliserings mogelijkheden en taxonomie ondersteuning. Met daarbij uiteraard een gebruikersinterface om data op te zoeken, bekijken en muteren.

Voordelen PIM

Voordelen van een goed geïmplementeerde PIM zijn dat er binnen een organisatie nog slechts één systeem is waarin artikeldata op uniforme wijze wordt beheerd, automatisch afbeeldingen worden geschaald, (minder) content medewerkers tijd kwijt zijn aan artikel verrijking en artikeldata eerder ter beschikking komt voor de gebruikers van de data. Denk bij ‘gebruikers’ aan: webshops, kassasystemen, marketing-kanalen, maar ook aan bijvoorbeeld het ERP-systeem of het Order Management Systeem.

Voor wie is een PIM zinvol?

Een PIM is zinvol voor organisaties die:

  • veel artikeldata moeten verwerken
  • slechte artikeldata aangeleverd krijgen
  • data uit meerdere bronnen betrekken, waarbij de databronnen elkaar overlappen (of afwijkende data verstrekken van dezelfde artikelen)

OmniStock PIM

Het OmniStock PIM is ontwikkeld om (niet-perfecte) artikeldata uit vele bronnen efficiënt en geautomatiseerd te verrijken tot goed bruikbare productinformatie en die informatie vervolgens te distribueren. Verwerking van data vindt real-time plaats, waardoor wijzigingen zowel binnen het PIM snel worden verwerkt, als snel ter beschikking worden gesteld aan systemen die de artikeldata gebruiken.

Standaard is een module aanwezig om afbeeldingen te schalen. Ook hele grote aantallen afbeeldingen kunnen snel verwerkt worden.

OmniStock PIM beschikt - net als de andere OmniStock producten - over real-time proces visualisatie. Hierdoor is - ook voor gebruikers - goed te volgen hoe processen verlopen en of er ergens problemen zijn.

OmniStock PIM draait ‘in de Cloud’. Dat betekent dat u zelf geen omkijken heeft naar installatie, beheer of upgrades. En is er meer performance nodig (bijv. omdat er snel 100.000 afbeeldingen uit een nieuwe databron verwerkt moeten worden), dan kan a la minute tijdelijk meer capaciteit worden opgeschaald.

Een greep uit de kenmerken van OmniStock PIM

  • Data importeren uit vele bronnen
  • Zowel combineren als prioriteren van databronnen indien meerdere bronnen data van dezelfde artikelen aanleveren
  • Ten alle tijde inzicht uit welke bron data afkomstig is
  • Standaard integratie met Icecat
  • Standaard integratie met Tradeplace (voor artikeldata van o.a. Miele, Bosch, Siemens, Etna)
  • Geautomatiseerde normalisatie van productdata
  • Geautomatiseerde verrijking van productdata
  • Gebruikers kunnen zelf business rules (in OmniStock jargon ‘conversies’) instellen om data te normaliseren of verrijken.
  • Via de business rules kunnen bijvoorbeeld data ten behoeve van filters in worden gevuld voor uw webshop
  • Na aanpassing van een business rule wordt direct automatisch gestart om relevante artikelen bij te werken.
  • Dynamic Category Filling: In plaats van artikelen handmatig aan categorieën toe te wijzen, kunnen categorieën worden voorzien van business rules om automatisch artikelen te categoriseren op basis van artikeleigenschappen.
  • Scheduling van data (zodat bijvoorbeeld acties van te voren voorbereid kunnen worden en data op het juiste moment ter beschikking wordt gesteld
  • Module actie-communicatie om artikelen in actie-perioden automatisch te voorzien van bijvoorbeeld extra banners, een actie-icoon of een speciale afbeelding.
  • Schalen van afbeeldingen
  • Leveranciers-portal
  • Data kan ter beschikking worden gesteld middels API endpoints of bestanden
  • API om artikeldata op te halen
  • Standaard integratie met Channable
  • Gemakkelijke integratie met Magento
  • Standaard integratie met Google Dynamic Search Ads (DSA)
  • Gemakkelijk bulk-wijzigingen doorvoeren (bijv.: alle artikelen die ‘rood’, ‘donker rood’ of ‘licht rood’ omzetten naar ‘rood’. Of: alle maten omzetten van centimeter naar meter.
  • Compleetheidscontrole (voldoet een artikel aan de minimaal verplichte eigenschappen), alvorens deze ‘live’ kan
  • Efficiënt content genereren voor SEO (Search Engine Optimization)

Cases